Kaneson, Maganathan (2022) Ekspektasi pengadu terhadap keberkesanan Perkhidmatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) negeri Perlis. Masters thesis, Universiti Utara Malaysia.
![[thumbnail of permission to deposit-823671.pdf]](https://etd.uum.edu.my/style/images/fileicons/text.png)
permission to deposit-823671.pdf
Restricted to Repository staff only
Download (173kB) | Request a copy
![[thumbnail of s823671_01.pdf]](https://etd.uum.edu.my/style/images/fileicons/text.png)
s823671_01.pdf
Download (1MB)
Abstract
Polis DiRaja Malaysia (PDRM) merupakan sebuah organisasi penguatkuasaan yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga keamanan dan keselamatan di negara ini. Kewibawaan dan komitmen pegawai-pegawai PDRM kini dipersoalkan ekoran terdapat banyak aduan diterima berkaitan ketidakpuasan hati masyarakat terhadap perkhidmatan kaunter di balai-balai polis. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti persepsi masyarakat terhadap penyediaan perkhidmatan kaunter, aduan, pengurusan kaunter dan penyampaian maklumat di Balai Polis Kangar, Perlis, di samping mengenalpasti hubungan antara keberkesanan perkhidmatan kaunter terhadap kepuasan pelanggan. Kajian ini mengaplikasi kaedah kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diuji kesahan dan kebolehpercayaan hasil kajian rintis Cronbach Alpha. Kaedah persampelan yang digunakan adalah persampelan bertujuan yang melibatkan 99 orang responden. Hasil kajian mendapati min bagi faktor kepuasan pelanggan menunjukkan bahawa kebanyakan responden sangat berpuas hati dengan perkhidmatan kaunter yang disediakan oleh pihak PDRM. Hasil ujian regresi mendapati faktor penyampaian maklumat dan komunikasi, aduan, serta pengurusan kaunter mempunyai kesan positif terhadap kepuasan pelanggan yang berurusan di kaunter Balai Polis Kangar, Perlis. Secara umumnya, masyarakat beranggapan bahawa anggota PDRM telah melaksanakan tanggungjawab yang baik dalam membanteras kegiatan jenayah di negara ini. Justeru, kepuasan masyarakat terhadap perkhidmatan yang disediakan mampu meningkatkan kepercayaan dan kebergantungan masyarakat terhadap badan penguatkuasa seperti PDRM.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor : | Ahmad, Za'im and Talib, Azlizan |
Item ID: | 10162 |
Uncontrolled Keywords: | Polis DiRaja Malaysia, perkhidmatan kaunter, kepuasan pelanggan, aduan, pengurusan kaunter |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor. > HD58.7 Organizational Behavior. |
Divisions: | Ghazali Shafie Graduate School of Government |
Date Deposited: | 18 Dec 2022 02:18 |
Last Modified: | 18 Dec 2022 02:18 |
Department: | Ghazali Shafie Graduate School of Government |
Name: | Ahmad, Za'im and Talib, Azlizan |
URI: | https://etd.uum.edu.my/id/eprint/10162 |